IZBIRNI PREDMETI (Predmete izvajamo, če je prijavljeno zadostno število učencev.)
Splošni cilji pouka naravoslovja:– Učence vzgajati v duhu pozitivnega odnosa do ljudi in naravnega okolja, – učence motivirati za pouk naravoslovja, za samoiniciativno raziskovanje in samostojno učenje, – vzgajati jih za kritičen odnos do ravnanja človeka v naravi za spreminjanje obstoječega stanja in predvidevanje možnih posledic, – učiti jih osnovnih zakonitosti s področij naravoslovnih znanosti, – učiti jih skrbeti za lastno zdravje.Pri pouku naravoslovja učenci z raznovrstnimi spoznavnimi postopki spoznavajo in razvijajo razumevanje naravoslovnih kompetenc, ki so podlaga za razumevanje pojavov v naravi, povezanosti med živo in neživo naravo ter relacijami med zgradbo, lastnostmi in delovanjem živih in neživih sistemov v okolju. Učenci pri pouku naravoslovja spoznavajo pomen naravoslovnih znanosti za napredek človeštva in pri tem oblikujejo odnos in stališča do sebe, okolja in narave ter se zavedajo pomena odgovornega ravnanja v skrbi za varnost in zdravje sebe in drugih. Z razvijanjem in urjenjem eksperimentalnoraziskovalnih veščin in spretnosti ter s spoznavanjem metodologije raziskovalnega dela, pridobivajo praktična znanja o naravoslovnih znanostih. Pridobljena znanja in spretnosti uporabijo pri prepoznavanju in reševanju problemov, s čimer učenci razvijajo kompleksno in kritično mišljenje ter inovativnost in ustvarjalnost. |
POMEMBNE INFORMACIJE IN POSEBNOSTI NARAVOSLOVNIH PREDMETOV
PREVERJANJE IN OCENJEVANJE ZNANJA
Splošno
- učitelji na začetku leta seznanimo učence in starše z načini preverjanja in ocenjevanja znanja, s kriteriji za pisno in ustno ocenjevanje ter ocenjevalno lestvico,
- datumi pisnih preizkusov znanja bodo objavljeni vsaj sedem dni pred datumom pisnega ocenjevanja.
Preverjanje in ocenjevanje znanja bo potekalo sproti v skladu z dogovorom in v skladu s Pravilnikom o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju učencev.
PREVERJANJE ZNANJA Z OCENJEVANJEM | NAČRTOVANA OBLIKA/ METODA PREVERJANJA | OSNUTEK ZA PRIPRAVO NALOG ZA PREVERJANJE | OPOMBE |
Ustno preverjanje | Frontalna, razgovor, demonstracija |
– učitelj postavlja vprašanja – učenec vleče listke z vprašanji |
|
pisno preverjanje | Individualna reševanje teoretičnih nalog |
– pisni preizkus znanja | |
Laboratorijsko delo | skupinska eksperimentalno delo učencev |
– delovni listi | |
Referati in plakati | frontalno individualna skupinsko delo razgovor, razlaga |
– napisano učno gradivo, ki ga učenec sam pripravi – izdelan plakat ali Powerpoint |
1. V tekočem šolskem letu bodo učenci pisali 2 pisna preizkusa znanja, ki bosta zajemala snov večjih vsebinskih sklopov; zaradi objektivnih razlogov se lahko termini pisnega preizkusa znanja tudi prestavijo.
2. Vsak učenec bo pridobil najmanj dve oceni iz: ustnega preverjanja in ocenjevanja ali na osnovi predstavitve pripravljenega referata s plakatom oz. Powerpoint predstavitvijo ali z laboratorijskim delom.
MERILA ZA USTNO IN PISNO OCENJEVANJE ZNANJA NARAVOSLOVJA
Merilo | Opisniki za posamezne ocene | ||||
Odlično | Prav dobro | Dobro | Zadostno | Nezadostno | |
Znanje | Učenec pripoveduje naučeno snov blesteče s svojimi besedami. Če pripovedovanje prekinemo se ne zmede. | Učenec nima vrzeli v znanju in naučeno snov po svoje pripoveduje. | Učenec solidno obnavlja naučeno. V znanju ima manjše vrzeli. Navaja primere iz učbenika. | Učenec zna o obravnavani snovi malo povedati. Potrebuje podvprašanja. | Učenec zmedeno in nejasno obnavlja snov. |
Razumevanje pojmov in relacij med pojmi | Pojme razume do najmanjših podrobnostih in jih zna povezati. | Bistvo pojmov in relacije med njimi pravilno razume in pojasnjuje na primerih, ki mu jih pove učitelj. | Razumevanje pojmov je plitko. Relacije med posameznimi pojmi skoraj ne pozna. | Razumevanje pojmov je zelo slabo, pojmov ne povezuje med seboj. Zadosti minimalnim standardom znanja. | Pojmi so mu megleno znani. Ne zadosti minimalnim standardom znanja. |
Sposobnost sklepanja, analiziranja in reševanja problemov. | Znanje uporablja pri reševanju problemov, ki v šoli niso bili obravnavani in pri tem zadosti višjim standardom znanja. Zna razpravljati o snovi in glasno razmišljati. Pri obravnavi problema predstavi nov način reševanja. Povezuje snov več poglavij. | Pravilno sklepa in zna z manjšo pomočjo analizirati probleme. Pri reševanju posameznih problemov ima nekaj težav, v večini primerov pa jih pravilno reši. Zadosti temeljnim in nekaterim višjim standardom znanja. | Brezhibno ponovi postopek reševanja problema, ki je bil obravnavan pri pouku. Zadosti večini temeljnim standardom znanja. | Rešuje le najpreprostejše primere, ki so nujno potrebni za nadaljnje delo. | Problemov se ne zna lotiti in jih ne zna analizirati. |
Ustno ocenjevanje je nenapovedano.
KRITERIJI ZA OCENJEVANJE SEMINARSKE NALOGE IZ NARAVOSLOVNIH PREDMETOV
OCENA | 5 (odlično) | 4 (prav dobro) | 3 (dobro) |
KRITERIJI | |||
VSEBINA IN OBLIKA PLAKATA, PP PREDSTAVITEV | – ima viden naslov, – ima oporne točke snovi, – dobro izbran slikovni material, lepo izrezan in prilepljen, – estetsko izdelan – A3 – Strokovno izbrana vsebina v dovolj velikem obsegu |
– Viden naslov, – Opornih točk je preveč, – Slikovni material ima vsebinske pomanjkljivosti lepo izrezan in prilepljen, – izdelan je na meji estetskega, – strokovno izbrana vsebina, vendar skromen obseg. |
– naslov je slabo viden, – preveč zapisanega besedila, – slikovnega materiala je premalo ali je plakat prenatrpan, površno izrezan in prilepljen, – nestrokovno izbrana vsebina, skromen obseg. |
PREDSTAVITEV | – učenec samostojno pripoveduje, – ne potrebuje pomoči učitelja ali zapisanega besedila |
– učenec pripoveduje s pomočjo zapisanega besedila. | – Učenec bere pripravljeno besedilo. |
VPRAŠANJA ZA UTRJEVANJE | – učenec sam sestavi vprašanja na svojo temo in vodi učence pri reševanju in preveritvi odgovorov | – učenec sam sestavi vprašanja, vendar ne pozna pravilnih odgovorov, – ne zna voditi ponavljanja |
– učenec ne poišče oz. sestavi vprašanj za ponovitev snovi. |
RAZLIČNI MATERIAL | – učenec pri predstavitvi uporabi različni material iz vsakdanjega življenja s katerim ponazori povedano. | – učenec pri predstavitvi uporabi različni material, vendar ga je premalo oz. ni dobro izbran. | – Scene pri predstavitvi ne uporabi naravnega materiala. |
KRITERIJI ZA OCENJEVANJE EKSPERIMENTALNEGA DELA
OCENA | SPOSOBNOST KOMUNIKACIJE | SPOSOBNOST INTERPRETACIJE | SPOSOBNOST NAČRTOVANJA | ODNOS DO DELA | SPOSOB-NOST OPAZOVANJA | OCENJEVANJE VEŠČIN ROČNIH SPRETNOSTI |
1 | Nepovezano izražanje, učenca je potrebno voditi, ne želi sodelovati. | Površen, nenatančen, dela napake, pri delu je izgubljen. | Vedno potrebuje pomoč. | Negativen, neodgovoren, nekonstru ktiven, len, pri delu moti druge. |
Nenatančno, sploh ne želi opazovati, potrebno je učenca usmerjati. | Omejene sposobnosti, nevarnost, da se pri delu poškoduje. |
2 | Potrebuje pomoč pri predstavitvi in izražanju. | Zaveda se pomena naloge, ima omejene sposobnosti interpretacije. | Njegovi načrti so skromni, nepopolni, neredni, občasni, zato potrebuje pomoč. | Pasiven, zlahka se zmede, raztresen, sodeluje le občasno. | Učenca je potrebno voditi, ima vrzeli v znanju, je nejasen pri opisovanju procesov ali struktur. | Potrebuje nadzor, sledi lahko le manj zahtevnim navodilom. |
3 | Učenca je še potrebno voditi, dela še manjše napake, ima dobro predstavitev. | Zaveda se pomena eksperimenta in napak, omejenosti opreme interpretacije so vsebinsko revne. | Zna načrtovati eksperiment. | Voljan je delati, odgovoren, vesten. | Le včasih je pri delu površen, opazi podrobnosti, sicer pa je pri delu natančen. | Dela varno, si organizira delo, zna uporabljati dodatna navodila. |
4 | Dobra, jasna, zanesljiva komunikacija, kritična ocenitev lastnega dela. | Ne potrebuje dodatnih pojasnil, zna postaviti hipotezo. | Uspešno načrtuje eksperiment, zaveda se pomembnosti kontroliranega poskusa in večkratnih ponovitev. | Zainteresiran je za delo, učenec je pri delu vztrajen, rad sodeluje. | Opazi stvari na katere ni bil opozorjen, ni površen, le včasih je nenatančen. | Si dobro organizira delo, neodvisen, uspešen. |
5 | Zelo dobra komunikacija, učenec zna kritično oceniti lastno delo | Kritično ocenjuje delo, izsledke eksperimenta vključuje v okvir teoretičnega znanja | Učinkovito načrtuje poskus, zaveda se omejitev, poskus je ponovljiv, kritično ocenjuje poskus | Dela z navdušenjem, upošteva navodila, pri delu je iniciativen, hitro najde rešitev; | Učenec je izredno dober opazovalec, ki natančno sledi navodilom, pri delu ni nikoli površen | Odlično si organizira delo, doseže optimalne rezultate v skladu z zmogljivostjo opreme |
Na oceno učenca vplivajo še:
· sodelovanje in pripravljenost za delo pri pouku,
· udeležba in uspešnost na tekmovanjih iz znanja o sladkorni bolezni, iz znanja biologije, kemije in tekmovanjih, ki jih organizira ZOTK-a.
Navodila za označevanje napak v preizkusu znanja
pravilni odgovor
⁄⁄ napačni odgovor
! kjer bi bilo mogoče kaj dopisati (npr.: – v +)
V nepopolni ali manjkajoči odgovori (npr.: V predznak, V enota, V postopek, V oklepaj, V celotna rešitev)
Opombe oziroma komentarji:
- Če je ves preizkus pisan s svinčnikom, napišemo na naslovnici svinčnik.
- Če pravilni odgovor ne sledi iz smiselnega postopka reševanja, napišemo postopek.
- Če je napisanih več rešitev in ni označeno, kaj naj popravljalec upošteva, napišemo Kaj upoštevati?
- Če je učencev zapis nerazločen napišemo zapis.
Znake in opombe zapisujemo:
z rdečim kemičnim svinčnikom,
praviloma na desno stran odgovora ali računa ali zapisa,
nikoli čez učenčev zapis,
pravilnih rešitev ne dopisujemo.