Retórika ali govórništvo je veda, ki se ukvarja s pravilnim govorjenjem, izbranim besedjem, suverenim in uglajenim nastopom, obvladovanjem mimike in gestike ter s sposobnostjo z zapisovanjem govorjenega teksta ter njegove izvedbe/predstavitve pred posameznikom, skupino ljudi, mikrofonom ali kamero. Okusno, izbrano in spretno govorjenje ter obnašanje, oblikovanje misli, dramatičnost, obvladovanje govorne igre, primerna hitrost pripovedovanja krasi celostno podobo – sebe – govornika.
Izbirni predmet Retorika je enoletni predmet. Namenjen je učencem 9. razredov.
Zakaj retorika?
- Za (še bolj) samozavestno nastopanje pred publiko,
- Veščina, ki ti pomaga pridobiti pozornost poslušalcev in jih s samozavestnim nastopom prepričati o tem, kar jim želiš sporočiti,
- Veščina za učinkovito in uspešno komuniciranje v različnih situacijah,
- Veščina, ki te nauči prepričati sogovornike in dobro zagovarjati svoja stališča,
- Za pomoč pri spopadanju s tremo in te varuje pred tem, da bi ti zmanjkalo besed takrat, ko bi jih najbolj potreboval.
Letno število ur: 35 ur
Število ur na teden: 1
Učni pripomočki:
- veliki črtani zvezek za zapiske (sicer bo pouk večinoma praktičen)
Vsebina predmeta:
- Učenke in učenci se (na)učijo javnega nastopanja in izražanja svojih stališč ter se (na)učijo učinkovitega prepričevanja in argumentiranja.
- Aktivno sodelovanje v različnih vrstah pogovorov in igranje igre vlog.
- Iskanje uspelih govorov oz. nastopov v literaturi in med govori znanih ljudi v medijih ter ugotavljanje pravila retorike v njih.
- Izvedba govornih nastopov pred kamero, ogled posnetkov in analiza nastopov.
- Poudarek bo na praktičnih vajah, nalogah, ki bodo služile izboljšanju besednega in nebesednega izražanja, javnega nastopanja.
Cilji predmeta:
Učenke in učenci spoznajo
- Kaj je retorika.
- Zakaj se je koristno učiti retorike oz. govornega nastopanja.
- Etiko dialoga.
- Kaj je argumentacija (utemeljevanje oz. zagovarjanje svojega stališča).
- Razlike med dobrimi in slabimi argumenti.
- Sestavne dele retorične tehnike, razumejo, kako lahko oblikujejo prepričljive govore.
- Kako pomembni za uspešno prepričevanje so značaji (govorca) in strasti (poslušalcev).
- Nastanek in zgodovino retorike (izbirno).
- Nekaj metod in tehnik za odpravljanje treme in strahu pred govornim nastopanjem.
Ocenjevanje pri predmetu:
Učenci boste v vsakem ocenjevalnem obdobju ocenjeni ustno oz. s praktičnim izdelkom – plakatom, pisnim izdelkom. Poudarek bo na govornem izražanju, nastopanju.
Posebnosti: Na izbirnem predmetu bo poudarek na praktičnih vajah, nalogah, analizi govora, na pripravi in vajah govorne tehnike.